Total Pageviews

4,293

Sunday, 13 November 2016

TUGASAN KUMPULAN

SADE 1013
PRINSIP-PRINSIP KEUSAHAWANAN GROUP: AV
AHLI KUMPULAN:
ALA' NAJIHAH BINTI AHMAD JAZMAN 247785
NUR SYARFA BINTI BURHANUDDIN 241698
FATIN SYAHIDA BINTI MAT DIN 241885
NUR ATIKAH BINTI KHALID 246380
HILWA BINTI MOHD AYUB 247766

DISEDIAKAN UNTUK: PN NORITA BINITI DERAMAN

1.0 PENGENALAN
            Usahawanan ialah individu yang mengusahakan sesuatu perusahaan perniagaan sehingga berjaya dengan motif memperolehi keuntungan di samping mengamalkan amalan-amalan yang strategik untuk terus berjaya.
Mengikut Coulter (2002), keusahawanan merupakan satu proses di mana individu atau sekumpulan individu menggunakan usaha-usaha dan perantara untuk mencari peluang mencipta nilai dan pertumbuhan melalui memenuhi keperluan dan kehendak. Ianya perlu melalui inovasi dan keunikan tidak kira apa jua sumber kawalan yang ada digunakan. Usahawan juga merupakan seorang yang mencipta dan mengoperasikkan perniagaan secara aktif.
Mengikut Hisrich dan Peters (2002), keusahawanan merupakan satu proses penciptaan sesuatu yang baru ditambah nilai serta keperluan usaha dan masa, mengandaikan kewangan, psikik dan risiko sosial serta menerima anugerah dalam bentuk wang, kepuasan peribadi dan kebebasan. Manakala usahawan adalah pereka yang merevolusikan corak terkini melaui penemuan sumber atau outlet baru, pengorganisasian industri baru pengambilalihan sesetengah aktiviti inovatif.
Terdapat pelbagai definisi telah diberikan kepada usahawan dan keusahawanan. Antaranya ialah Kao (1995) percaya bahawa keusahawanan adalah satu proses penciptaan kekayaan dan usahawan-usahawan tersebut merupakan individu-individu yang terlibat dalam proses tersebut. Beliau mendefinisikan keusahawan sebagai satu proses mencipta sesuatu yangbaru (kreatif) dan berbeza (inovatif) bagi tujuan mencipta kekayaan untuk individu dan menambah nialai kepada masyarakat dan usahawan.

Usahawan juga dikatakan mempunyai ciri-ciri dan profil diri yang unik, hebat serta mempunyai kompetensi keusahawanan iaitu kemampuan dan kemahiran diri untuk melaksanakan fungsi fungsi keusahawan dengan berkesan. Oleh itu, terdapat beberapa ciri – ciri utama yang ada pada setiap tokoh usahawan berjaya di kongsikan dalam penulisan ini. Disamping itu, terdapat juga tokoh pilih yang mempunyai lima ciri hebat keusahawanan yang membimbing kejayaan buatnya.

2.0 TOKOH KEUSAHAWANAN DAN CIRI-CIRI
2.1 TOKOH USAHAWAN 1: TAN SRI SYED MOKHTAR AL BUKHARY
PROAKTIF

                Tan Sri Syed Mokhtar merupakan anak dari hasil perkahwinan Syed Nor Albukhary dan Sharifah Rokiah Syed Mohamed Rahmat. Tan Sri Syed Mokhtar al-Bukhary seorang yang suka mencuba. Walaubagaimana pun, Tan Sri Syed Mokhtar Al-Bukhari sangat pintar dalam mata pelajaran matematik dan beliau juga membantu ayahnya menyimpan buku kira-kira suatu ketika dahulu. Tan Sri Syed Mokhtar terpaksa melangkah kealam pekerjaan semasa beliau masih dibangku sekolah, disebabkan latar belakang keluarganya yang susah. Setelah itu, beliau mengambil alih perniagaan dengan menjual daging. Perniagaan yang beliau usahakan itu berjaya dan menambahkan keyakinan beliau untuk memajukan diri dalam perniagaan. Kini, Tan Sri Syed Mokhtar mempunyai pelbagai jenis perniagaan. Antaranya ialah perniagaan yang merangkumi bidang pengangkutan, alam sekitar, automotif dan gas.
                  Tan Sri Syed Mokhtar al-Bukhary seorang yang suka mencuba. Beliau sentiasa mencari jalan untuk menjadi proaktif dengan mencuba sesuatu yang baru dalam bidang keusahawanan. Antara inisiatif yang diambil oleh Yayasan al-Bukhary yang diasaskan dari Tan Sri Syed Mokhtar al-Bukhary, beliau membiayai pelajar-pelajar yang tidak berkemampuan dari seluruh ASEAN untuk belajar di Malaysia. Tan Sri Syed Mokhtar memang dikenali seorang yang pemurah. Pada tahun 2000, Yayasan al-Bukhary telah menderma kepada Pusat Pengajian Islam Oxford sebanyak RM775 million. Pusat Pengajian Islam Oxford merupakan salah satu pusat pengajian Islam terkemuka di dunia. Selain itu, Yayasan al-Bukhary juga telah mengambil inisiatif untuk membiayai Projek di Langkawi.


2.2 TAN SRI T. ANANDA KRISHNAN

RANGKAIAN ( NETWORKING )


                Nama penuh bagi Tan Sri T. Ananda Krishnan ialah Tatparanandam Ananda Krishnan atau lebih dikenali dengan nama AK. Pada awalnya beliau menceburi dalam kegiatan perdagangan minyak dengan menggunakan syarikatnya MAI Holdings Sdn Bhd. Kemudiannya, beliau cuba untuk terbang lebih tinggi sehingga menjadi Tycoon dalam industry perjudian, media, telekomunikasi dan industry jana tenaga.
                Rangkaian merupakan hubungan yang wujud di antara beberapa individu dengan individu yang lain. Dengan adanya sebuah rangkaian perhubungan yang baik di antara satu sama lain, sesebuah perniagaan itu dapat berkembang dengan lebih cepat dan efektif. Melalui rangkaian juga, kesannya dapat mengurangkan persaingan serta dapat membantu usahawan untuk melariskan lagi stok perniagaan mereka selain bertukar-tukar pelanggan yang sedia ada antara mereka.
             Sepertimana yang kita tahu, Ananda Krishnan merupakan usahawan kedua terkaya di Malaysia. Beliau juga dikenali sebagai seorang yang paling berpengaruh kerana beliau mempunyai empayar yang merangkumi sektor-sektor utama iaitu telekomunikasi angkasa dan bumi seperti Binariang Satellites Systems Sdn. Bhd., Sistem Rangkaian Siaran Measat (MEASAT Broadcast Network Systems), dan Maxis Communications Berhad (Maxis), radio dan televisyen iaitu Astro, perjudian seperti lumba kuda dan loteri Pan Malaysia Pools. Sektor perkapalan dan industry minyak iaitu Bumi Armada, jana elektrik iaitu Powertek Berhad dan perfileman juga merupakan empayar yang beliau miliki. Hal ini menunjukkan betapa pentingnya dengan membina rangkaian dia antara satu sama lain dalam dunia perniagaan.

2.3 JIMMY CHOO
KREATIF DAN INOVATIF

         Jimmy choo dilahirkan pada tahun 1961 di Pulau Pinang, Malaysia. Bapa beliau telah menjalankan perniagaan membuat kasut. Berjawatan sebagai pengurus atasan Syarikat Jimmy Choo Ltd. Konsep utama Jimmy Choo adalah berkaitan rekaan yang menjadi tumpuan dan menarik minat pelanggannya. Setiap masa, beliau akan mencari inspirasi dan idea untuk mereka kasut yang unik dan selesa untuk dipakai oleh pelanggannya dan mendapat kepercayaan daripada pelanggannya bahawa kasut beliau merupakan rekaan yang ‘first class’. Ciri-ciri yang terdapat pada Datuk Jimmy Choo adalah seorang yang kreatif dan inovatif. Kita dapat lihat dari sikap Datuk Jimmy Choo yang komited dengan kerjaya beliau dari sekecil-kecil perniagaan sehingga berjaya pada hari ini. Idea kreatif dan inovatif beliau menyebabkan nama Datuk Jimmy Choo terkenal di persada antarabangsa.

2.4 DATUK WAN MOHAMMAD SANI SALLEH       
KOMITMEN YANG TINGGI


              Terdapat banyak ciri dan sifat positif yang membantu usahawan sepanjang mereka membina karier mereka. Menurut kamus dewan edisi ke empat,maksud komitmen adalah sikap (pendirian atau perbuatan) memberikan sepenuh tenaga dan perhatian atau menunjukkan sokongan dan azam yang sepenuhnya kepada sesuatu.            Datuk Wan Mohammad Sani Salleh merupakan antara usahawan yang memberikan komitmen yang tinggi.
             Beliau pernah dianugerahkan dengan Darjah Indera Mahkota Pahang (DIMP) yang membawa gelaran Datuk oleh Sultan Pahang, Sultan Ahmad Shah (Jun 2009) dan Anugerah Usahawan Cemerlang Dewan Perniagaan Melayu Malaysia (DPMM) Kuala Lumpur (2009). Sifat sentiasa memberikan komitmen yang tinggi, dapat di lihat dalam diri Datuk Sani Salleh yang sentiasa memberikan komitmen sepenuhnya dalam perniagaan Sani Ekspresnya. Selain itu, pada April 2009, SUSB memutuskan untuk meningkatkan tumpuan terhadap industri hospitaliti,hartanah dan bengkel yang membuat dan memenuhi pelbagai aktiviti ekonomi serta permintaan pasaran. Atas komitmen yang diberikan menjadikan beliau lama-kelamaan telah menaikkan statusnya dalam bidang perniagaan. Buktinya pada Ogos 2016, Sani Express Sdn Bhd menerima anugerah lima bintang untuk Sijil Safety Star Grading daripada Institut Penyelidikan Keselamatan Jalan Raya Malaysia (MIROS). Pengiktirafan itu meliputi keseluruhan sistem operasi sesebuah syarikat bas yang meliputi kriteria daripada aspek pemandu, kenderaan, perjalanan dan dokumentasi. Ia juga dinilai dengan terperinici dalam memastikan tahap terbaik untuk keselamatan dan keselesaan pengguna dipenuhi.

2.5 DATUK YUSUF TAIYOOB
LOKUS KAWALAN DALAMAN


            Datuk Yusuf Taiyoob merupakan seorang usahawan berjaya yang berumur 56 tahun dan berasal dari Georgetown, Pulau Pinang. Antara jenis perniagaan yang dijalankan oleh Datuk Yusuf Taiyoob ialah kurma, makanan dalam tin, rempah, makanan kering dan jus buah-buahan. Seperti yang kita sedia maklum, nama Datuk Yusuf Taiyoob cukup sinonim dengan perniagaaan kurma di negara ini. Malah, Yang Dipertua Negeri Pulau Pinang juga turut memanggilnya dengan gelaran ‘Datuk Kurma’.
             Syarikat Yusuf Taiyoob Sdn. Bhd. telah ditubuhkan pada tahun 1988 sebagai sebuah syarikat persendirian yang bertapak di Bukit Minyak, Seberang Prai Tengah, Pulau Pinang. Perkara yang menarik tentang syarikat ini ialah binaan kompleks kilangnya yang terletak di lokasi strategik iaitu bersebelahan Lebuh Raya Utara Selatan. Hal ini menyebabkan ribuan pemandu dapat melihat bangunan seluas lima hektar berwarna coklat cair itu dengan jelas terpampang besar kalimah suci dua kalimah syahadah dan nama Yusuf Taiyoob Sdn. Bhd di satu sudut yang tinggi. Kini syarikat Yusuf Taiyoob Sdn. Bhd. sangat dikenali di peringkat antarabangsa dan tempatan sebagai pengimpot utama, pengedar, dan pembekal terbesar pelbagai jenis kurma dan produk mentah makanan kering serta basah dari luar negara untuk pasaran di Malaysia dengan kira-kira 3,000 rangkaian pengedar di seluruh negara. Syarikat Yusuf Taiyoob Sdn. Bhd. telah membekalkan 100 produk makanan dan 35 jenis kurma. Produk-produknya telah diimport dari Asia Barat, Eropah dan Amerika Syarikat sebelum dieksport menggunakan jenama Yu Ta ke negara jiran termasuk Indonesia, Thailand, Singapura dan Brunei.
           Antara usahawan yang mempunyai lokus kawalan dalaman yang tinggi ialah Datuk Yusuf Taiyoob. Nama Yusuf Taiyoob memang tidak asing lagi di negara ini kerana sering dikaitkan dengan kurma, apatah lagi jika disebut nama seperti Safia, Wasem, Safina, Amina, Ajmal, Ajwa dan Kurma Madu Yuta. Hal ini telah menyebabkan beliau sering digelar sebagai ‘Raja Kurma Malaysia’. Seperti usahawan yang lain, Datuk Yusuf Taiyoob juga mengalami pelbagai kesukaran dalam dunia perniagaannya sebelum mampu menjadi usahawan yang berjaya. Dugaan yang dihadapi oleh Datuk Yusuf Taiyoob pada ketika itu ialah beliau pernah dihalau dan produknya dicampak begitu saja tanpa dilihat terlebih dahulu sewaktu ingin mempromosikan minyak wangi yang diadunnya sendiri. Namun begitu, penerimaan terhadap penjualan minyak wanginya pada peringkat awal adalah sangat memberangsangkan sehinggalah pada satu ketika, beliau telah jatuh sakit akibat tekanan yang dihadapi kerana penjualan minyak wanginya jatuh merundum  dengan teruk.
            Kegagalannya dalam perniagaan minyak wangi sebelum ini membuatkan beliau bertekad untuk beralih kepada perniagaan lain dengan menjual barangan pengguna seperti rempah, kacang, kacang gajus, badam dan kismis. Walaupun beliau menyedari wujud persaingan pada waktu memulakan perniagaan kurma pada tahun 1990, namun beliau percaya sudah ada pelanggan tetap, selain harga berpatutan dengan jaminan produk berkualiti. Setelah masyarakat semakin mula mengenali dan mempercayai produk beliau selama ini, maka Datuk Yusuf Taiyoob mula mengambil keputusan untuk keluarkan produk dengan jenamanya sendiri.

2.6 ROZITA BINTI IBRAHIM
BERANI MENGAMBIL RISIKO

          Rozita bt Ibrahim dilahirkan di Sungai Besar Selangor. Terdapat banyak kisah yang memilukan sebelum beliau mencapai kejayaan yang memberikan kesan kepada diri Rozita bt Ibrahim. Usahawan Rozita Bt Ibrahim mempunyai ciri-ciri yang menyebabkan beliau berjaya sehingga ke tahap ini iaitu, pengambil kira risiko yang tinggi. Beliau telah menjalankan eksperimen terhadap diri beliau sebanyak 3 kali. Disebabkan kesan-kesan yang dapat dilihat pada dirinya adalah positif, produk beliau semakin mendapat sambutan hangat daripada pelanggan beliau. Dari kisah beliau, kita dapat lihat bahawa Puan Rozita Bt Ibrahim merupakan seorang pengambil kira risiko yang tinggi.

2.7 TAN SRI SM NASIMUDDIN SM AMIN
PENCAPAIAN KEUNTUNGAN

            Tan Sri SM Nasimuddin SM Amin yang lahir pada tahun 1955 di Kuala Pilah, Negeri Sembilan ini sentiasa berminat terhadap kereta dan industri automobil. Pada tahun 1974, ketika berusia 21 tahun, beliau menyimpan RM80,000 dalam akaun bank hasil gaji sebagai pembantu bapa beliau yang bekerja sebagai kontraktor. Beliau memulakan perniagaan automobil dengan satu peruntukan Permit Import (AP) untuk mengimport kereta buatan asing. Beliau meraih hasil sejuta ringgit pertama beliau dalam masa setahun. Nasimuddin merasa diri beliau berjaya kerana beliau sudah bernikah sewaktu muda lagi dan berminat untuk menjalankan perniagaan sendiri. Kelebihan beliau ialah beliau adalah seorang lelaki sederhana dan bijaksana yang berjimat setiap sen yang ia terima dari orang tuanya sejak zaman persekolahannya lagi. Duit yang diterima ketika membantu ayahnya dalam perniagaan pembinaan dan kemudian dari pekerjaannya sendiri sebagai kerani.
                  Dalam perniagaan, seorang usahawan berorientasikan hasil analisis produktiviti pekerja berdasarkan bilangan tugas yang beliau siapkan dalam tempoh yang ditetapkan dan kualiti produk atau perkhidmatan yang diberikan olehnya. Usaha melihat dan merebut hasil yang telah Tan Sri Nasaruddin lakukan dapat dilihat apabila beliau membeli 20 AP (permit import) lalu ke Jepun ,di mana beliau menghabiskan tiga bulan dan membawa kembali 20 unit pertama kereta Jepun terpakai  yang berjaya dijual kesemuanya dalam masa tiga bulan.
             Pada tahun 1979, beliau membuka cawangan di Kampung Baru ,Kuala Lumpur untuk menggiatkan lagi perniagaan peruncitan beliau dan menjual 40 hingga 60 buah kereta sebulan.


3.0 TOKOH USAHAWAN YANG MEMPUNYAI 5 CIRI KEUSAHAWANAN
TAN SRI TONY FERNANDES

LATAR BELAKANG 
Tan Sri Anthony Francis Fernandes atau dikenali sebagai Tony Fernandes yang kini berusia 52 tahun, dilahirkan pada 30 April 1964 di Kuala Lumpur. Bapa beliau bernama Dr. Stephen Edward Fernandes dan ibu beliau, Ena Dorothy Fernandes. Semasa kecil beliau sering mengikuti ibunya berniaga kecil-kecilan  dan ke majlis-majlis para peniaga  ‘tupperware’. Dalam usia 13 tahun beliau melanjutkan persekolahan di England pada tahun 1977 dan seterusnya lulus di London School of Economics pada tahun 1987. Beliau mula bekerja di Virgin Atlantic sebagai auditor, kemudian  pada tahun 1989 sebagai pengurus kewangan di sebuah syarikat yang dimiliki oleh Richard Branson.
Pulangnya beliau ke Malaysia beliau dilantik sebagai pengarah urusan Warner Music (Malaysia) Sdn.Bhd. Kemudiannya menjadi Naib Presiden serantau Asia Tenggara bagi Kumpulan Warner Music. Fernandes meninggalkan untuk mengejar impiannya untuk memulakan satu syarikat penerbangan bajet tanpa perkhidmatan lebih. Walau bagaimanapun, permohonannya untuk mendapatkan lesen daripada kerajaan Malaysia telah ditolak.
Beliau berjaya mengasaskan Tune Air Sdn. Bhd. Pada tahun 2001, dengan wawasan untuk menjadikan perjalanan udara lebih mampu kepada rakyat Malaysia. Dengan itu dalam fikiran Tony dan tiga orang rakan-rakan beliau telah membelikan AirAsia dari pemilik DRB-Hicom. Pekerjaan Tony Fernandes sekarang ialah ‘Group Chief Executive Officer Director of AirAsia Berhad dan founder of Tune Group Sdn Bhd , Chairman of Queens Park Rangers.


CABARAN DAN STRATEGI PERNIAGAAN TONY FERNANDES
Air Asia ditubuhkan pada tahun 1993 dan mula beroperasi pada tahun 1996. Diasaskan pada awalnya oleh syarikat kepunyaan kerajaan iaitu DRB-HICOM. Pada tahun 2001, syarikat yang dibebani dengan hutang yang amat banyak telah diambil alih oleh Tony Fernandes melalui syarikatnya Tune Air Sdn Bhd. Beliau merupakan bekas eksekutif syarikat Tune Warner.  Tune Air Sdn Bhd adalah nama yang diguna pakai selepas Tony pengambil alihan pada harga token RM1.00. Sejak diambil alih, Air Asia telah berjaya merekod dan meraih pelbagai anugerah serta bersaing sengit dengan syarikat-syarikat penerbangan yang lain termasuk MAS Berhad. Hanya dalam masa satu tahun sahaja Tony Fernandes telah berjaya menyelesaikan masalah beban hutang syarikat. Beliau telah berjaya membaiki prestasi Air Asia dan merekodkan keuntungan.
Hub pertama yang dilancarkan oleh Air Asia ialah di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA). Di hub pertama, Air Asia memperkenal banyak laluan penerbangan yang baru dengan tawaran harga yang amat murah. Hub kedua pula mula beroperasi pada tahun 2003 di Lapangan Terbang Antarabangsa Senai, Johor yang berdekatan dengan Singapura. Laluan luar negara pertama yang dilancarkan oleh Air Asia berjaya melonjakkan namanya di sana.

Ciri-ciri Tony Fernandez:

3.1 Rangkaian
     Rangkaian juga adalah salah satu ciri-ciri usahawan yang ada pada Tony Fernandes. Ciri ini merujuk kepada rangkaian luaran dan rangkaian dalaman. Pada awal projek Tony Fernandes ialah beliau ingin mewujudkan syarikat penerbangan tambang murah dan beliau telah membuat permohonan lesen dari kerajaan Malaysia, tetapi malangnya permohonan lesen beliau ditolak. Semasa beliau berbincang dengan Tun Dr Mahathir Mohamad beliau menyatakan hasrat beliau yang ingin memiliki sebuah syarikat penerbangan. Setelah perbincangan dibuat, hasilnya  Tun Dr Mahathir Mohamad mengesyorkan kepada Tony Fernandes untuk membeli syarikat penerbangan Air Asia. Walaupun syarikat Air Asia mengambil masa yang agak lama untuk kukuh tetapi lama kelamaan akan nampak jua keberhasilan dan kejayaan syarikat itu.


3.2 Proaktif
          Seperti yang kita sedia maklum, tokoh usahawan yang proaktif boleh dikaitkan dengan tokoh yang bernama Tan Sri Tony Fernandes. Mengikut Kamus Pelajar Edisi Kedua, proaktif bermaksud bersikap positif dalam merangka dan mengawal tindakan yang dilakukan jauh lebih awal daripada jangkaan akan berlakunya sesuatu perkara atau kejadian. Usahawan yang mempunyai sikap proaktif dapat mengenalpasti dan mengeksploitasi peluang-peluang yang ada di depan mata tanpa menunggu ianya datang bergolek. Tan Sri Tony Fernandes juga telah mengambil langkah proaktif untuk memulihkan syarikat penerbangannya iaitu Air Asia yang berada dalam keadaan bahaya pada ketika itu dengan melaksanakan satu proses pemulihan agar dapat memulihkan masalah kewangan syarikat tersebut dan berkat usahanya, beliau telah berjaya mencapai keuntungan yang pertama selepas 7 bulan syarikat penerbangan tersebut beroperasi. Hal ini demikian kerana Syarikat Air Asia sebelum ini telah mengalami masalah apabila syarikat tersebut terpaksa menangung hutang sebanyak RM 40 juta. Setelah daripada itu, Tan Sri Tony Fernandes telah mengambil keputusan yang proaktif apabila beliau ingin mewujudkan sebuah syarikat penerbangan tambang rendah atau berkos rendah yang paling berjaya.

3.3 Berani mengambil risiko
            Menurut Kamus Dewan Edisi Keempat, risiko bermaksud kemungkinan mendapat bahaya atau kerugian. Antara  salah satu ciri yang perlu ada dalam setiap usahawan ialah berani mengambil risiko yang diperhitungkan. Seperti yang kita sedia maklum, Tan Sri Tony Fernandes merupakan contoh yang sangat tepat untuk dikaitkan dengan ciri usahawan yang berani mengambil risiko. Hal ini dapat dibuktikan melalui kisah beliau sebelum bergelar usahawan berjaya sehingga mampu menempah nama diperingkat antarabangsa. Tan Sri Tony Fernandes dikatakan sebagai usahawan yang berani mengambil risiko apabila beliau mula membuat keputusan pertamanya untuk beralih arah daripada bidang muzik kepada suatu bidang yang sangat mencabar iaitu bidang keushawanan sehinggalah beliau mampu untuk menerajui industri pelancongan kini. Akhirnya segala usaha yang dilakukan oleh beliau berhasil apabila Air Asia berjaya merekod dan memperoleh pelbagai anugerah cemerlang setelah syarikat yang sebelum ini pernah dibebani oleh hutang tersebut berjaya dibangunkan oleh Tan Sri Tony Fernandes.
 
3.4 Kreatif dan inovatif
                  Menurut Kamus Dewan Bahasa Edisi Keempat kreatif di definisikan sebagai kebolehan atau keupayaan untuk mencipta, mewujud dan menghasilkan sesuatu yang baru atau dalam bentuk baru melalui kemahiran imaginasi. Inovatif pula boleh didefinisikan sebagai kaedah mencari jalan untuk menghasilkan produk atau perkhidmatan yang lebih baik sama ada melalui pengubahsuaian atau penambahbaikan. Ciri kreatif yang ditunjukkan oleh Tan Sri Tony Fernandez dari segi penjimatan kos ialah beliau menggunakan satu jenis pesawat iaitu Boeing 737-300 terbaru dan hanya mempunyai kakitangan seramai 250 orang. Seterusnya, beliau juga kreatif dalam membuka cawangan Tune Hotel di serata dunia iaitu 12 hotel di Malaysia, 10 hotel di Indonesia, enam hotel di United Kingdom, lapan hotel di Filipina, tiga hotel di Thailand, empat di Australia dan 30 di India. Tan Sri Tony Fernandez juga merupakan seorang yang inovatif kerana beliau mampu membuat transformikan perjalanan udara yang mampu milik kepada semua golongan yang bukan hanya tertumpu kepada golongan elit sahaja.  Dalam perkhidmatan dan tawarkan oleh Air Asia adalah sangat berbaloi jika dipandang dari sudut kos dan perbelanjaan yang perlu dikeluarkan oleh penumpang.

3.5 Berorentasikan perniagaan

              Perancangan merupakan satu aspek yang penting bagi seseorang usahawan dalam menyusun strategi perniagaan agar mencapai matlamat yang telah ditetapkan. Tan Sri Tony Fernandes menggunakan ciri-ciri tersebut bagi mengembangkan dan memantapkan lagi organsasi syarikat AirAsia. Ciri-ciri ini juga mampu untuk menyerlahkan potensi dan bakat serta dapat meningkatkan prestasi organisasi sekiranya melakukan tugasan yag melibatkan kemahiran, pengalaman dan penilaian. Sebagai contoh, Tan Sri Tony Fernandes menggelarkan pekerja-pekerjanya Allstar kerana bagi Air Asia faktor utama yang menyumbangkan kepada kemajuan dan kejayaan AirAsia adalah peranan yang dimainkan oleh pekerja-pekerjanya. Hal ini demikian kerana, Syarikat Air Asia dahulu merupakan syarikat yang ditubuhkan oleh DRB-Hicom, sebuah konglemerat kerajaan Malaysia, telah mengalami kesulitan disebabkan tanggungan hutang yang terlalu tinggi. Bagi melahirkan pekerja berorientasikan pasukan yang berkesan, AirAsia bukan sahaja memberikan latihan yang sewajarnya kepada para pekerjanya malah AirAsia mengambil inisiatif menubuhkan Unit Budaya Korporat yang yang bertanggungjawab dalam menerapkan nilai dan amalan syarikat kepada semua pekerja.

4.0 Kesimpulan

Keusahawanan merupakan satu bidang yang baik untuk diceburi. Untuk menjadi usahawan yang Berjaya bukan sahaja mempunyai minat, malah perlu mempunyai sikap atau identiti diri untuk membolehkan menjadi usahwan. Setiap individu berpeluang untuk mengecapi kejayaan sebagai seorang usahawan kerana ciri-ciri keushawanan yang ada pada kebanyakan usahawan bukanlah dilahirkan secara semula jadi, tetapi adalah disebabkan faktor-faktor seperti mempunyai daya inisiatif dan kejayaan yang tinggi, fokus kawalan dalaman yang tinggi serta berkeyakinan terhadap kebolehan diri.

1 comment:

  1. Perkhidmatan Pembiayaan Le_Meridian pergi ke atas dan di luar keperluan mereka untuk membantu saya dengan pinjaman saya yang saya gunakan memperluaskan perniagaan farmasi saya, Mereka adalah permata yang ramah, profesional, dan mutlak untuk bekerja dengan. Saya akan mengesyorkan sesiapa yang mencari pinjaman untuk dihubungi. Email..lfdsloans@lemeridianfds.com Atau lfdsloans@outlook.com.WhatsApp ... + 19893943740.

    ReplyDelete